Tuesday, April 26, 2011

Puisi - Kita Ini Orang Melayu...

Kita Ini Orang Melayu...

Cucu-cucuku..
Kita ini orang Melayu
Yang takkan hilang di dunia
Tapi bisa layu di jiwa.
Jika kau cinta dan kasih pada bangsa mu
Perdengarkanlah di hatimu gemersik perpaduan
Hiasilah tingkahmu dengan adap dan sopan
Hiasilah budimu dengan kumtum kebaikkan.

Jangan sesekali kau semai benih dengki
Pada orang lain apalagi dirimu sendiri.
Saling memaafkan itu lebih mulia
Dari kau nyalakan akalmu dengan dendam membara.

Ingatlah cucu-cucuku..
Akal akar berpulas tak patah
Orang memberi kita merasa
Bangsa Melayu bangsa bermaruah
Keleklah adat junjunglah bahasa…

Cucu-cucuku..
Islam itu agama kita
Yang teguh bertongkatkan enam tiang keimanan
Dan utuh beratapkan lima syarat keislaman
Jika kau mimpikan Taman Firdausi yang indah itu
Permudahkan jalanmu dengan amalan yang soleh
Basahkan bibirmu dengan kalimah suci zikir yang fasih
Segarkan wajahmu dengan senyum dari hati yang bersih
Jauhi niatmu menuju sebarang yang mungkar
Hindari perbuatanmu dari angkara yang ingkar
Berbuat baiklah pada kedua orang tuamu
Hulurkanlah sedekah dermakanlah ilmu

Ingatlah wahai cucu-cucuku..
Selagi di tubuh mengalirnya darah
Bersumpah jasad bersaksikan nyawa
Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah
Dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruhNya

Simpanlah sisa-sisa kata kolotku

Cebisan wasiat catatan untukmu…

P/s: Kredit kepada Lt Muda Azuan Hadi Ismail

Wednesday, April 13, 2011

Info - Butter VS Margarine

This is frightening! Have you heard this before?


Having Worked at Unilevers Premier Margarine Factory in the UK for 1 Year, as a Management Trainee, and then in Sri Lanka Managing Margarine Manufacture, I can safely admit that what you are about to read is true !!




Pass The Butter... Please.


This is interesting. .. .


Margarine was originally manufactured to fatten turkeys. When it killed the turkeys, the people who had put all the money into the research wanted a payback so they put their heads together to figure out what to do with this product to get their money back.

It was a white substance with no food appeal so they added the yellow colouring and sold it to people to use in place of butter. How do you like it? They have come out with some clever new flavourings....


DO YOU KNOW.. The difference between margarine and butter?


Read on to the end...gets very interesting!


Both have the same amount of calories.


Butter is slightly higher in saturated fats at 8 grams; compared to 5 grams for margarine.


Eating margarine can increase heart disease in women by 53% over eating the same amount of butter, according to a recent Harvard Medical Study.


Eating butter increases the absorption of many other nutrients in other foods.


Butter has many nutritional benefits where margarine has a few and only because they are added!


Butter tastes much better than margarine and it can enhance the flavours of other foods.


Butter has been around for centuries where margarine has been around for less than 100 years.


And now, for Margarine..


Very High in Trans fatty acids.


Triples risk of coronary heart disease ...

Increases total cholesterol and LDL (this is the bad cholesterol) and lowers HDL cholesterol, (the good cholesterol)


Increases the risk of cancers up to five times..


Lowers quality of breast milk.


Decreases immune response.


Decreases insulin response..


And here's the most disturbing fact.... HERE IS THE PART THAT IS VERY INTERESTING!


Margarine is but ONE MOLECULEaway from being PLASTIC...and shares 27 ingredients with PAINT


These facts alone were enough to have me avoiding margarine for life and anything else that is hydrogenated (this means hydrogen is added, changing the molecular structure of the substance).


You can try this yourself:


Purchase a tub of margarine and leave it open in your garage or shaded area. Within a couple of days you will notice a couple of things:


* no flies, not even those pesky fruit flies will go near it (that should tell you something)


* it does not rot or smell differently because it has nonutritional value ; nothing will grow on it. Even those teeny weeny microorganisms will not a find a home to grow. Why? Because it is nearly plastic. Would you melt your Tupperware and spread that on your toast?


Share This With Your Friends.....(If you want to butter them up')!


Chinese Proverb:

When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others.

Pass the BUTTER PLEASE

P/s: Credit to the writer..

Lawak Suami Isteri

In a divorce court a woman requested the judge: "Your honor, I want to divorce my husband."

"But why ?" asked the judge. She replied, "Because he is not faithful to me."

The judge asked, "How do you know ?" She replied, "My lord, not a single child resembles him."

*********

From his death bed, the husband called his wife and said, "One month after I die I want you to marry Samy."

"Samy! But he is your enemy !" "Yes, I know that ! I've suffered all these years so let him suffer now."

*********

At the cocktail party, one woman said to another, "Aren't you wearing your wedding ring on the wrong finger? "

The other replied, "Yes I am, I married the wrong man."

*********

" Dad, I was away for a week. Yesterday I sent a fax to my wife I'd be home that night, and when I got into my room I found my wife in another man's arms.

" Why, Dad ? Tell me why!" Dad kept silent for a few minutes, then coolly said, "Maybe, Son, she didn't get the fax."

*********

A husband visited a marriage counselor and said, "When we were first married, I would come home from the office, my wife would bring my slippers and our cute little dog would run around barking.

Now after ten years it's all different, I come home, the dog brings the slippers and my wife runs around barking."

"Why complain?" said the counselor. "You're still getting the same service!"

*********

One woman told another : "My neighbour is always speaking ill of her husband, but look at me, my husband is foolish, lazy and a coward; but have I ever said anything bad about him?"

*********

A wife, one evening, drew her husband's attention to the couple next door and said,

"Do you see that couple? How devoted they are? He kisses her every time they meet. Why don't you do that?"

"I would love to." Replied the husband. "But I don't know her well enough."

*********

A man was telling his friends, "When my wife is infuriated, she starts shouting at me, my children and even at our dogs and nobody dares answer her."

One of his friends asked."And when you are angry, what do you do?" The man replied, "I also shout angrily at the windows and doors of the house and none of them dares to answer back.

*********

A woman was complaining to the neighbour that her husband always came home late, no matter how she tried to stop him.

"Take my advice," said the neighbour, "and do what I did. Once my husband came home at three o'clock in the morning, and from my bed I called out: "Is that you, Jim?" And that cured him.

"Cured him !" asked the woman, "but how?" The neighbour said, "You see, his name is Bill."

*********

"You looked troubled," I told my friend, "what's your problem?" He replied,
"I'm going to be a father." "But that's wonderful," I said. "What's wonderful? My wife doesn't know about it yet.

P/s: Kredit kepada penulis.

Saturday, April 9, 2011

*Ustaz boleh tak kalau disyurga nanti,saya tak nak suami saya ada bidadari ?

*Ustaz boleh tak kalau disyurga nanti,saya tak nak suami saya ada
bidadari ?

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah),
sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz
Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.
Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..
Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang
terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak
luahkan perasaan tu.
Mmm...nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari
syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang
paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan
'bidadari', aku tak nafikan.
Apa puncanya sampai jadi macam tu? Penjelasan yang paling mudah, sebab
cemburu.
Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa
suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta
Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.
Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz
yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut,
"Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang
membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita
menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup,
majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang
masih lemah imannya.."
Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..
Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang
bidadari di depan wanita.
Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung?
Ohoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham
pun bila mendengar atau membaca Qur'an.
Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan
bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke?
Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.
"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan
seakan-akan tak nampak pun bidadari.. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang
penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli
syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang
masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan
bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si
datin tunduk sambil tersenyum kelat.
Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli
syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagaiketua bidadari. Hebatnya
kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di
musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang
bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.
Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan
bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam
gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami
takkan beralih dari melihat isterinya.
Hebat kan ? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus
kalau tiada saingan?
Tidak juga.
Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di
langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik
sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak
dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata
memandang?
Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari
yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami
anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata
suaminya.
Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah
Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau
mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat
dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya.
Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu
mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.
Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang
berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
"sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia
mereka".
Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan..
Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa
merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat
sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan
HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).
Tentang pengertian kalimah atraaba pula, nantilah bila ada masa yang sesuai
aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari..for guys only.
Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani
bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan?
Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'.
Betul?
Tapi adakah anda pasti?
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;
Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan
bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh, sungguh
hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus,
dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih." ~au kama qaal
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka
alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.
"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang
wanita.
Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith
yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak
memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau
dahaga..". (au kama qaal)
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu
anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?
Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan
mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar
kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata.
"Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!"
Mungkin ada wanita yang berfikir begini.
Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi shopping ke?" ; )
"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"
Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir, Pada setiap Jumaat Allah
adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat
terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya.
Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul
Jalil yang bersifat Al-Jamiil.
Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan
perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka
warna dan bentuk.
Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan,
niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah
dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada
ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.
Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?
Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi
yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi
mereka.
Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak
tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak
'search' apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan
terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.
Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta
aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'rekabentuk terbaru'...'latest design'
kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.
Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA!
Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik
pecat orang ("you're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta
kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh
tu..
Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati..
Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.
"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?"
.cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya
camni..
Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
"Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai,
pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan
Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi".
belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;
"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah
dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya
diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas
pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu
senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan
zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh
tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat
dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."
Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu
isra' dan mi`raj.
Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang
tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka
ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah
selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka.
Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi
seorangpun hambaNya.
Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat
mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah
Allah yang sempat dipelajarinya.
Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah
bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua,
barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.
Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas
kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan
peralatan dapur?
Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita
lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas
dapur.
Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah
bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih
mahal daripada emas!
Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli
syurga..termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti
ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.
Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan
terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas!
Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian
(kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).
Hm..Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal
dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la
sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh
bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira
dapat membantu.
Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka
berkhidmat. Anda kan ketua mereka?
Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan
dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.
Tapi kalau nak dapatkan 'design' terbaru tu, kenalah keluar dari rumah
(istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga
akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.
Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun
belum habis melihat keseluruhan bahagian 'pasar' itu. (kalau naik kenderaan
yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi
kelajuan cahaya).
Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk
melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!
Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu
juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun
hadapan, alaf hadapan...sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..
Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping
dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan
sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?
.dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai
syurga bersama bekas rakan sekampungnya...atau mungkin dia cuma nak 'berehat
di rumah' saja..
Dah la..tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan
tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego
dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur.

Wallahu a'lam!

P/s: Kredit untuk raiyan yazid (rynyazid@yahoo.com)..