Thursday, January 28, 2010

SIGHT-A Wonderful Gift

SIGHT-A Wonderful Gift

Once there was a blind girl who hated herself because she was blind. She hated everyone, except her boyfriend. He was always there for her. One day she told him, " If i could see the world, I will marry you." One day,someone donated a pair of eyes to her. When the bandages came off, she was able to see everything,including her bf. He asked her, "Now that u can see the world, will u marry me?" The girl looked at her bf and saw that he was blind. The sight of his closed eyelids shocked her. She hadn't expected that. The thought of looking him like this for the rest of her life led her to refuse to marry him. Her bf left in tears and days later wrote her a note saying: " Take good care of ur eyes, my dear ; for before they were yours, they were mine." Only a few remember what life was like before, and who was always by their side in the most painful situations. THE HUMAN BRAIN OFTEN DIFFERS IN THOUGHT WHEN OUR status changes.

(Kisah ini saya petik dari laman 'tagged' seorang yang sentiasa istimewa dalam hati saya.)

P/s: Kredit untuk penulis.

Monday, January 25, 2010

Istikharahlah Dalam Memilih Pasangan.

Pernah suatu ketika dahulu, seorang berada di dalam dilema dalam membuat satu keputusan besar tentang masa depannya. Beliau pernah berkasih-kasihan dengan seorang jejaka (jejaka A). Kasih mereka berdua tiba-tiba menghadapi situasi salah faham dan berakhir dengan kekecewaan.

Si gadis lalu membawa diri dan mencari kasih baru. Beliau bertemu dengan seorang jejaka (jejaka B) lalu berkenalan, bercinta, bertunang dan merancang saat perkahwinan.

Ketika itulah baru si gadis mula sedar segala konflik yang berlaku di antara jejaka A dan dirinya hanyalah berpunca daripada salah faham. Masing-masing mempunyai salah. Masing-masing memohon maaf. Namun bagi si gadis, beliau tidak lagi boleh berbuat apa-apa kerana dirinya telah menjadi tunangan orang.

Di dalam hatinya terdetik niat untuk memutuskan pertunangan dengan jejaka B, tetapi apakah salah jejaka B. Jejaka B baik dan telah menunjukkan kesungguhan. Semuanya ibarat kisah cinta di dalam novel-novel yang sering menjadi santapan minda di waktu kesunyian. Tidak beliau sangka situasi rekaan itu menjadi kenyataan di dalam dirinya. Cintanya sebenar pada jejaka A.

Apabila ditanya ibu bapa, mereka menyarankan agar meneruskan sahaja dengan jejaka B. Apabila ditanya diri sendiri, beliau ingin memutuskan sahaja. Hati beliau kini telah beralih semula kepada jejaka A. Jika tidak kerana agama dan adat, sudah tentu beliau melakukan apa sahaja yang terlintas di hati.

Apabila beliau meminta nasihat saya, saya juga menjadi buntu, tetapi saya mencadangkan beliau untuk berikstikharah di tengah malam sunyi.

Pada pagi hari itu, beliau ternanti-nanti petunjuk tuhan, menanti sesuatu untuk berlaku, menanti bisikan suara hati.

“Tak ada apa pun,” kata beliau kepada saya.

“Sabarlah dan buat lagi malam nanti.” Saya menyuruhnya mengulangi istikharahnya.
Di pagi kedua, beliau masih ternanti-nanti. Penantian membawa ke tengahari. Di tengahari beliau masih kebingungan. Kebingungan yang membawa hingga ke petang.

Inisiatif dan kesungguhan beliau memohon petunjuk Ilahi akhirnya mendatangkan ketenangan buat dirinya sendiri. Semua saat-saat memaksa diri untuk melawan kantuk itu berbaloi.

Hanya pada petang itu, barulah kebuntuannya hilang. Beliau mendapat pengakuan daripada jejaka B sendiri, sebenarnya jejaka B sudah berkeluarga.

Ini adalah sebuah kisah kehebatan istikharah..

Wahai pasangan bercinta, kaji selidik lah dahulu jika kamu ada masalah semasa bercinta samada kesalahan sengaja atau tidak sengaja dan kesilapan yang pasangan kamu buat dahulu. Hargailah detik2 manis dan saat kebahagiaan kamu dahulu. Cubalah fahami apa yang berlaku, dengar dengan teliti apa masalah pasangan kamu, dengar penjelasannya. Biarlah salah faham kamu tu diselesaikan. Janganlah buat keputusan terburu untuk berpisah, sanggupkah kamu hadapi perpisahan ini.

Saya telah lalu pengalaman ini, ia amat berat dan menyakiti hati saya. Sebab itulah saya membawa diri ke Mekah untuk mencari ketenangan abadi. Luka di hati saya sukar untuk sembuh. Kekecewaan sesangat..

(Petikan dari emel)

P/s: Kredit untuk penulis asal..

Monday, January 18, 2010

Puisi - Mentari Merah


Malam telah merungkai segalanya
pada malam yang syahdu
tatkala yang lain
sedang leka terbuai mimpi indah

Namun aku disini
masih terasa indahnya
kenangan mentari merah
pada senja tadi
yang telah berlabuh

Antara cahayanya
yang telah dimiliki
bersama atmanya
termaktub ungkapan
pada cinta...
ya cinta Adam pada Hawa

Kini aku mulai terasa
untuk merenungmu
dalam keindahan dinihari
memeluk kenangan kita
yang hadir pada tika ini

Aku mahu memejamkan mata
merasakan kehangatan lukisan
yang kita lukiskan malam tadi

Muga kita ketemu lagi
Aku kan berlabuh
dipantai mencari sejuknya bayu
mendakap resahnya ombak
semalam masih milik kita
yang tiada akhirnya.

fairlady.shania@ gmail.com

P/s: Kredit untuk fairlady.shania@ gmail.com.

Thursday, January 14, 2010

Info - Khasiat Buah Pisang

Khasiat Buah Pisang





Perhatian:



Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah , yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu . Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda .

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek . Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil . Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari . Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh .

Stress:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh . Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah .
Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!�

PS: Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!

P/s: Kredit untuk penulis asal..

Lawak - Abang & Ayang

Ni saya terbaca dan pickup dari sebuah blog.

Sepucuk surat dari isteri merajuk kepada suaminya. Selepas tu balasan dari suami kepada isterinya.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ---

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance. ..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

Paling menyedihkan. . ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

Abang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,
ayang


Dear Ayang,

Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu...pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..

Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahah ahahha

P/s: Kredit kepada penulis asal..

Catatan - Berakhirnya Sebuah Penantian Penuh Kesabaran

Ketika saya masih kanak-kanak, ibu saya memberitahu saya..seorang bapa saudara kepada ayah saya sudah lama berada di luar negara. Kata ibu saya, datuk saudara saya itu meninggalkan keluarganya termasuk isteri dan 3 org anak. Ketika ditinggalkan oleh datuk saudara saya, nenek saudara saya sedang hamil anaknya yang ketiga. Kejadian itu berlaku pada tahun 1945. Sebagai kanak-kanak saya hanya mendengar cerita itu dan tidak mengambil tahu apa yang berlaku selepas itu.

Pada tahun 1992, sebelum saya berlepas ke England untuk menyambung pelajaran, bapa saudara saya memberikan saya sekeping kertas kecil. Di atas kertas tersebut tertulis nama seorang lelaki dan alamat lelaki tersebut di Cardiff. Saya bertanya, ini alamat siapa? Bapa saudara saya kemudian menjelaskan itu adalah alamat rumah dan nombor telefon datuk saudara saya yang sedang menetap di Cardiff, di wilayah Wales. Bapa saudara dan ayah saya sama2 berpesan kepada saya, "jangan lupa cari Tok Long dan keluarganya. " Saya cuma berkata, "InsyaAllah, saya akan cuba..tapi jangan terlalu berharap."

Bulan Mei 1993, saya berjaya menghubungi datuk saudara saya, tetapi waktu itu saya hanya bercakap dengan seorang anak tirinya yang bernama Rayner. Daripada perbualan itu saya mendapat tahu, datuk saya telah bernikah dengan seorang wanita German dan mendapat dua orang anak perempuan yang masing2 telah bernikah dan mempunyai anak2. Kami mengatur pertemuan, dan saya meminta mereka menunggu saya, suami dan anak saya berusia 2 tahun waktu itu di stesyen keretapi Cardiff. Sesampainya di Cardiff kami dijemput oleh anak kedua datuk saudara saya bernama Z dan suaminya, lelaki berkulit putih. Setengah jam kemudian kami akhirnya bertemu dengan datuk saudara saya yang telah meninggalkan Malaysia sejak tahun 1945. Anak2 dan cucu2nya menyambut kedatangan kami dengan mesra. Saya meminta izin datuk saudara saya utk bermalam di rumahnya malam itu. Selepas anak2 dan cucu-cunya pulang, saya, suami dan datuk saudara berbual panjang.

Sukarnya memahami bahasa datuk saudara saya. Bahasa melayunya berbunyi seakan-akan bahasa Indonesia dan saya berasa seperti berada di zaman 50an. Datuk saudara saya bertanya, bagaimanakah keadaan MALAYA sekarang? Saya memberitahu, sekarang negara kita dipanggil MALAYSIA...bukan MALAYA lagi tok long. Malam itu beliau bercerita bagaimana rindunya beliau kepada ibubapanya (moyang saya), kakak-kakak dan adiknya, isteri dan anak-anaknya. Dan saya masih ingat kata-kata tok long, " Cucu...hajat datuk cuma satu. Datuk mahu mati di Malaya.Datuk mahu jumpa ibu, isteri dan anak-anak datuk. " Tok long juga memberitahu saya bahawa selama ini dia amat merindui keluarganya di Malaysia. Dia cuma menulis surat kepada keluarganya selepas isterinya yang berbangsa German itu meninggal dunia pada tahun 1991. Saya memberitahu tok long, selepas tamat pengajian pada bulan Oktober 1993, saya akan kembali ke Malaysia dan saya mengajak datuk pulang bersama-sama saya. Tapi tok long berkata, "nantilah datuk fikirkan." Oktober 1993, sebelum pulang ketanahair, saya sempat bertemu toklong dan beliau berpesan kepada saya, "Beritahu semua keluarga datuk di sana, datuk akan pulang secepat mungkin."

Berita pertemuan saya dan tok long memberi harapan baru kepada keluarganya, terutama isteri dan anak2nya. Anak bongsu yang berada di dalam kandungan ketika ditinggalkan, sudah berumur 48 tahun waktu itu.Sudah beranak cucu.....Paling mengharukan saya ialah betapa sabarnya isteri tok long menunggu kepulangan suaminya.Walaupun berkali-kali dinasihatkan supaya meminta fasakh dari mahkamah...tetapi isteri tok long tetap mahu menunggu dengan keyakinan, suaminya yang tercinta..akan pulang ke pangkuan dia dan anak-anak. Waktu itu isteri datuk telah mula nyanyuk dan kadang-kadang tidak mengenali anak cucunya lagi.

1995, saya mendapat panggilan dari anak tirinya Rayner...datuk akan pulang ke tanahair pada bulan Januari 1995. Berita gembira itu saya sampaikan kepada anak-anaknya dan saudara mara yang lain. Di lapangan terbang Subang..Januari 1995 pagi itu (saya tidak ingat tarikhnya), tok long sampai dari England. Anak bongsunya yang ditinggalkan ketika masih dalam kandungan menunggu di lapangan terbang bersama-sama saya dan bapa saudara. Sebaik saja ayah dan anak bersalam...saya melihat anaknya bukan lagi menangis, tapi meraung sekuat hati semasa memeluk ayahnya. Tapi tok long cuma bergenang airmata dan memujuk anaknya berkali-kali. ."Jangan menangis lagi, bapak kan sudah pulang." Saya melihat bagaimana anak lelakinya memegang erat tangan ayahnya seperti tidak mahu kehilangan ayahnya sekali lagi.

Dari Kuala Lumpur, datuk dibawa ke Chemor untuk bertemu isteri dan dua orang anaknya. Anak-anak yang merindui ayah mereka menangis semahu-mahunya waktu memeluk ayah mereka. Tetapi saat paling mengharukan, apabila isteri datuk saudara saya yang mengalami penyakit nyanyuk dapat mengenali suaminya sebaik saja datuk memberi salam kepadanya. Soalan pertama yang ditanyakan kepada tok long ialah " Ini abang Lah kan?"
Semua saudara-mara menangis melihat suami isteri yang berpisah hampir 50 tahun itu berpelukan. Penantian dan kesabaran seorang isteri menanti suami selama 50 tahun akhirnya menjadi kenyataan.

Saya mendapat tahu, bagaimana gembiranya datuk bersama isteri dan anak2 serta cucu cicitnya. Sesekali dia menyebut dia merindui dua orang anak perempuannya di England.. "Datuk dah mengajak mereka pulang bersama datuk, tetapi mereka tidak mahu ikut datuk." Saya cuma memujuk dengan mengatakan, insyaAllah satu nanti mereka pasti akan datang ke Malaysia.
September 1995, saya sedang berpantang selepas melahirkan anak saya yang kedua, Amir Zuhdi. Malam itu saya mendapat berita datuk saudara saya telah kembali ke rahmatullah di pangkuan isteri dan anak-anaknya. Menitis airmata saya bila teringat kata-katanya pada tahun 1993, "Cucu...hajat datuk cuma satu. Datuk mahu mati di Malaya.Datuk mahu jumpa ibu, isteri dan anak-anak datuk."

Betapa besarnya kuasa Allah...memberi peluang kepada isteri yang bersabar selama 50 tahun bertemu dengan suami yang dicintainya. Menunaikan impian seorang suami bertemu isteri dan anak-anaknya, saudara maranya sebelum menghembuskan nafas terakhirnya di MALAYA tanah tumpah darahnya. Kali ini datuk pergi dan tidak akan kembali lagi. Saya cuma pilu bila terkenang hajat beliau yang ingin melihat anak-anaknya di England hidup brsamanya di Malaysia..tetapi tidak kesampaian. Isteri datuk saudara saya, wanita cekal dn tabah itu kembali ke rahmatullah 3 tahun selepas itu pemergian datuk..

Moral of the story..pengajaran bagi saya ialah bersabar itu amat penting di dalam kehidupan berumahtangga. Cuma saya tidak pasti masih adakah wanita seperti isteri Allahyarham datuk saudara saya. Tapi saya yakin, wanita tabah ini dapat bersabar kerana adanya sokongan daripada keluarga dn sahabat handainya. Dia juga yakin akan ada sinar bahagia di hujung penantiannya yang dipenuhi dengan kerinduan.

Dan hari ini bila melihat kes perceraian yang bertimbun-timbun di mahkamah Syariah saya bertanya kepada diri saya sendiri..."Kenapa hari ini ramai yang terlalu mudah melafazkan cerai..terlalu mudah meminta cerai? Di mana silap kita...di mana kelemahan kita? Moga kita semua mampu bersabar diuji. Tetapi saya juga yakin kesabaran itu ada batasnya. Dan saya juga yakin setiap insan berhak mendapat kebahagiaan di dalam hidupnya.

Akhir kata...Al-Fatihah. .utk semua yang telah pergi meninggalkan kita. Mudah2an mereka semua sentiasa diberkati oleh Allah yang maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

"Berpisah kita...selamanya. yang tinggal hanyalah kenangan. diiring doa dn airmata..yang pergi tak akan kembali lagi.amalan dan taqwa, jadi bekalan.." (Nasyid pergi tak kembali-Asri)

"Ya Allah, jadikan kami hamba2Mu yang soleh dan bersabar"

wassalam
Dr fauziah

P/s: Kredit untuk Dr Fauziah, penulis asal cerita ini..

Jiwang

gurl :saya cantik tak?

boy :tak

Gurl :awak nak hidup bersama saya tak?

Boy :tak

Gurl :AWAK AKAN NANGIS TAK KALAU SAYA TINGGALKAN AWAK?

Boy :TAK

Gurl mula nangis.... boy tarik rapat dan berkata

Awak tak cantik tapi awak yang tercantik,saya tak nak hidup dengan awak tapi saya nak hidup untuk awak,saya takkan nangis kalau awak tinggalkan saya tapi saya akan mati....

P/s: Kredit untuk penulis asal.