Saturday, August 29, 2009

Lawak Malam: Cucu Dan Atuk

Cucu & Atok
"Mengapa tak seperti kawan sebaya kau?" Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan.
Atuk: "Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar??? Besar nak jadi apa???" (Atok marah tahap tertinggi)
Cucu: "Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain."
Atuk: "Tak sama apanyerr???"
Cucu: "Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan?"
Atuk: "?...?...?.. .?...?... ?"

P/s: Kredit untuk penulis asal.

LAWAK SAHUR : Bang... bangun bang

Ada sepasang suami isteri, baru je berkahwin, kali pertama menjalani ibadah puasa bersama. Hendak dijadikan cerita, mereka ni pun bergaduh entah pasal apa.

Si suami pun dengan merajuknya bagi bersikap dingin kat si isteri dengan tidak mau becakap dengan bininya. Jadi malam harinya dia pun menulis nota untuk si isteri: "Sahur nanti bangunkan abang" dan di simpan dekat dengan tempat tidur isterinya.

Apabila si laki ni bangun, hari sudah pun siang dan dia mendapati ada sekeping nota dengan tulisan bini dia: "Bang, bangun bang, makan sahur."
Kuang kuang kuang~

P/s: Kredit untuk penulis asal. Ada sedikit pembetulan pada perkataan yang digunakan untuk memudahkan pemahaman.

Tuesday, August 25, 2009

Muhasabah Diri

Muhasabah Diri

Kita adalah kejadian yg sempurna,
Tetapi apa yg kita lakukan selalunya tidak sempurna.

Pandangan mata selalu menipu,
Pandangan akal selalu tersalah,
Pandangan nafsu selalu melulu,
Dan pandangan hatilah yg hakiki,
Kalau hati itu bersih..

Lahir satu tarikh tidak dapat dipinta,
Mati satu tarikh tidak dapat ditunda...

Bila mata bertemu mata akan mula rasa kasih.
Bila hati bertemu hati akan mula rasa sayang.
Tapi....
Bila dahi bertemu sejadah
Akan terasa kebesaran Allah S.W.T

"Menuntut ilmu adalah taqwa,
Menyampaikan ilmu adalah ibadah,
Mengulang2 ilmu adalah zikir,
Mencari ilmu adalah jihad"
(Al-Ghazali)

"Setiap kesulitan itu akan bertambah
Apabila dihitung-hitung tetapi
Akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi..."
(Imam Malik)

Kalau kita berada di alam tabii yg indah,
Kita tidak terasa keindahannya,
Bukan ertinya alam ini tidak indah,
Tapi jiwa kitalah yang tidak indah..

Sesungguhnya mati jasad kerana roh,
Mati roh kerana tiada ilmu,
Mati ilmu kerana tiada amal
Dan mati amal kerana tiada istiqomah.

Kesedihan itu lumrah.
Mengingatinya kembali
Mungkin tidak akan mampu menyembunyikan luka
Hidup tetap menilainya semula dengan mata hati
Berbeza mungkin mampu membuat diri meneruskan hidup dengan tabah.

Ilmu adalah teras kepada ajaran ISLAM,
Tanpa ilmu manusia akan terseleweng
Mengikut kehendak akal dan hawa nafsu
Sehingga akhirnya....
Agama dijadikan mainan

Agama menjadi sendi.
Pengaruh menjadi penjaganya.
Kalau tidak bersendi runtuhlah hidup
Dan kalau tidak berpenjaganya, binasalah hayat.
Kerana orang yang terhormat itu,..
Kehormatannya itulah yang melarangnya berbuat jahat.

Inginkan mutiara selamilah lautan,
Inginkan bahagia tempuhilah penderitaan,
Inginkan kejayaan relailah pengorbanan. .
Ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu
Sebenarnya terkandung seribu kemanisan... .....

"People wil forget what you said,
People will forget you did,
But.....
People will never forget how you made them feel..."

Live needs sacrifice,
Sacrifice needs fight,
Fight needs courage,
Courage needs confidence,
Confidence determine success,
Success lead us to happiness...

Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,
Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan. ..

Hidup tanpa cita-cita adalah mati
Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi

Ilmu penyuluh hati yg bersih,
Pengorbanan memerlukan usaha yg gigih,
Natijahnya kejayaan bakal diraih,
Kutuman senyuman akan tersurih,
Berkat doa kepada yang Maha Pengasih...

Diam merupakan sebuah keputusan hukum
Sebaik baik perkataan adalah yang sedikit
Namun dapat menjadi petunjuk
Keselamatan seseorang terletak pada penjagaan lisannya
Siapa yang manis lisannya pasti akan ramai kawannya

Yang lahir dari hati adalah keikhlasan
Yang datang dari akal adalah kewarasan
Bersatulah hati dan akal
Melawan nafsu yang bakal memusnahkan

Harta yang paling indah adalah sabar
Teman yang paling akrab adalah amal
Pengawal yang paling waspada adalah diam
Bahasa yang paling manis adalah senyum
Dan ibadah yang paling indah adalah kyusuk

Malu daripada lelaki adalah baik
Tetapi daripada perempuan lebih baik
Adil bagi setiap orang adalah baik
Tetapi daripada pemerintah lebih baik
Taubat daripada orang tua adalah baik
Tetapi daripada pemuda lebih baik
Dermawan daripada orang kaya adalah baik
Tetapi daripada orang miskin lagi baik

" Tunjangkan resah mu di dada solat,
Himpunkan peritmu digenggaman doa,
Tutupi kekecewaan dgn taqwa,
Dan nilailah kesucian dirimu melalui keikhlasan hati".
Hidupkan Rasa Bertuhan...
Suburkan Rasa Kehambaan...
Mudah-mudahan kita bukan tergolong dalam golongan yang lupa diri...
Amin....

P/s: Kredit untuk penulis asal.

Monday, August 24, 2009

Info - Memperingati Masjid Al-Aqsa dibakar

TANGGAL 21 Ogos merupakan tarikh yang amat penting dalam lipatan sejarah umat Islam. Apa tidaknya, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) lahir kerana insiden 21 Ogos. Apakah yang berlaku sehingga persidangan ini tercetus?

Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki berbangsa Australia bernama Dennis Michael Rohan telah membakar Masjid Al-Aqsa. Api menyala besar dan membakar tembok serta mimbarnya yang besar (mimbar Solahuddin).

Api marak dengan dahsyat sekali seolah-olah seluruh Masjid Al-Aqsa akan musnah ketika itu. Sehinggakan pihak bomba juga tidak hadir menghulur bantuan.

Namun, Allah SWT telah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya. . Akhirnya api dapat dipadamkan.

Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Lucunya, Rohan mendakwa bahawa dia diutus oleh Allah untuk melakukan pembakaran itu, bersesuaian dengan berita dari Kitab Zakaria.

Apa yang menyedihkan kemudiannya ialah Yahudi membebaskannya dengan mengatakan Rohan 'gila', dengan kata lain, tidak waras.

Maka, atas sebab itu, Rohan tidak dapat dipertanggungjawabk an atas kejadian tersebut. Bertitik-tolak insiden menghinakan itu, negara-negara Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.

Maka sejak itu, 21 Ogos tanpa gagal diangkat sebagai Hari Al-Quds sedunia. Ia disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa.

Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Masjid Al-Aqsa yang begitu suci itu dihina sedemikian rupa.

Tidak menghairankan apabila semua umat Islam seluruh dunia 'terbakar' hati dan perasaan mereka kerana tindakan Rohan, 38 tahun lalu.

Begitulah nasib tanah suci umat Islam yang ketiga setelah dihuni oleh rejim Zionis..

Berkait isu Palestin

Perlu diingatkan, isu Masjid Al-Aqsa ini ada hubung kait dengan hal-hal Palestin. Maka selayaknya, isu Palestin ini merupakan isu yang dipertanggungjawabk an bagi sekalian umat Islam.

Sebab utamanya, kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai Tanah Suci ketiga dalam Islam. Selebihnya ia merupakan kiblat pertama umat Islam selain menjadi bumi didiami para Nabi serta pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkan dalam hadis Rasulullah.

Bagi masyarakat bukan Islam, isu Palestin menggambarkan ketidakadilan dan kezaliman rejim terhadap bangsa Palestin yang perlu sama-sama dibela dan diperjuangkan.

Hari ini Palestin berada dalam tangan rejim Zionis yang telah merampasnya daripada tangan umat Islam.

Akibatnya, umat Palestin telah dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambinghitamkan, dipenjarakan dan dibunuh. Nasib yang melanda umat Islam Palestin memerlukan pembelaan dari seluruh umat Islam.

Sebagai usaha pembelaan dan kepedulian, maka Hari Memperingati Al-Quds atau Remembrance of Al-Quds (ROQ) merupakan sebuah gagasan yang menjadi simbol solidariti umat Islam di Malaysia terhadap umat Palestin.

Pelbagai kegiatan boleh dijalankan untuk menghebahkan tentang isu Palestin dan kedudukan Palestin dalam hati umat Islam serta soal penindasan di Masjid Al-Aqsa.

Adalah diharap program ini akan menggerakkan masyarakat supaya sedar lalu terpanggil untuk menghulurkan sumbangan dan mempersiapkan diri mereka dengan segala pertahanan dan kecemerlangan sebagai umat yang terbaik.

Episod duka Palestin ini, ditambah dengan penindasan dan kezaliman yang tidak henti hingga ke saat ini hakikatnya menuntut sokongan dan bantuan semua, seluruh lapisan masyarakat dunia.

Malah, 21 Ogos hadir setiap tahun mengingatkan kita bahawa sekiranya kita tidak mempertahankan tanah suci Palestin dan Masjid Al-Aqsa, kelak, kita bukan sahaja tidak dapat mempertahankannya daripada sekadar dibakar, malah keseluruhannya cenderung untuk dirampas secara terus lagi haram oleh rejim Zionis.

Justeru, bersempena Sambutan Memperingati Hari Al-Quds Sedunia tahun ini, adalah amat wajar untuk kita sama-sama mengajak masyarakat sekeliling memperingatinya, apatah lagi merencana langkah strategik, efektif dan praktikal lagi kreatif demi menyumbang ke arah pembebasan Palestin.

Sementara itu, antara aktiviti untuk menyemarakkan sambutan ini ialah ceramah umum, seminar, demonstrasi damai, penerbitan filem, buletin, cakera padat video (VCD), persembahan seni seperti teater, nasyid, dan festival seni dan pameran kesedaran di tempat awam yang strategik di masjid-masjid, sekolah-sekolah termasuk gedung membeli-belah dan sebagainya

P/s: Kredit untuk penulis asal.

Saturday, August 22, 2009

Lawak - Chinese Call Center

Caller: Hello, can I speak to Annie Wan?

Operator: Yes, you can speak to me..

Caller: No, I want to speak to Annie Wan!

Operator: Yes I understand you want to speak to anyone. You can speak to
me.. Who is this?

Caller: I'm Sam Wan .. And I need to talk to Annie Wan! It's urgent.

Operator: I know you are someone and you want to talk to anyone ! But
what's this urgent matter
about?

Caller: Well... just tell my sister Annie Wan that our brother Noe Wan
was involved in an accident.
Noe Wan got injured and now Noe Wan is being sent to the hospital.
Right now, Avery Wan is on his way to the hospital.

Operator: Look, if no one was injured and no one was sent to the
hospital, then the accident isn't
an urgent matter! You may find this hilarious but I don't have time for
this!

Caller: You are so rude! Who are you?

Operator: I'm Saw Ree ..

Caller: Yes! You should be sorry . Now give me your name!!

Operator: That's what I said. I'm Saw Ree ..

Caller: Oh .....God.... ...

From --
Good Wan!


P/s: Credit to the writer.

Monday, August 17, 2009

Tuesday, August 11, 2009

What Your Birth Month Means

JANUARY
* Ambitious and serious
* Loves to teach and be taught
* Always looking at people's flaws and weaknesses
* Likes to criticize
* Hardworking and productive
* Smart, neat and organized
* Sensitive and has deep thoughts
* Knows how to make others happy
* Quiet unless excited or tensed
* Rather reserved
* Highly attentive
* Resistant to illnesses but prone to colds
* Romantic but has difficulties expressing love
* Loves children
* Homely person
* Loyal
* Needs to improve social abilities
* Easily jealous

FEBRUARY
* Abstract thoughts
* Loves reality and abstract
* Intelligent and clever
* Changing personality
* Temperamental
* Quiet, shy and humble
* Low self esteem
* Honest and loyal
* Determined to reach goals
* Loves freedom
* Rebellious when restricted
* Loves aggressiveness
* Too sensitive and easily hurt
* Showing anger easily
* Dislike unnecessary things
* Loves making friends but rarely shows it
* Daring and stubborn
* Ambitious
* Realizing dreams and hopes
* Sharp
* Loves entertainment and leisure
* Romantic on the inside not outside
* Superstitious and ludicrous
* Spendthrift
* Learns to show emotions

MARCH
* Attractive personality
* Affectionate
* Shy and reserved
* Secretive
* Naturally honest, generous and sympathetic
* Loves peace and serenity
* Sensitive to others
* Loves to serve others
* Not easily angered
* Trustworthy
* Appreciative and returns kindness
* Observant and assess others
* Revengeful
* Loves to dream and fantasize
* Loves traveling
* Loves attention
* Loves home decors
* Musically talented
* Loves special things
* Moody

APRIL
* Active and dynamic
* Decisive and hasteful but tends to regret
* Attractive and affectionate to oneself
* Strong mentality
* Loves attention
* Diplomatic
* Consoling
* Friendly and solves people's problems
* Brave and fearless
* Adventurous
* Loving and caring
* Suave and generous
* Emotional
* Revengeful
* Aggressive
* Hasty
* Good memory
* Moving
* Motivate oneself and the others
* Sickness usually of the head and chest
* Easily get too jealous

MAY
* Stubborn and hard-hearted
* Strong-willed and highly motivated
* Sharp thoughts
* Easily angered
* Attracts others and loves attention
* Deep feelings
* Beautiful physically and mentally
* Firm standpoint
* Easily influenced
* Needs no motivation
* Easily consoled
* Systematic (left brain)
* Loves to dream
* Strong clairvoyance
* Understanding
* Sickness usually in the ear and neck
* Good imagination
* Good debating skills
* Good physical
* Weak breathing
* Loves literature and the arts
* Loves traveling
* Dislike being at home
* Restless
* Hardworking
* High spirited
* Spendthrift

JUNE
* Thinks far with vision
* Easily influenced by kindness
* Polite and soft-spoken
* Having lots of ideas
* Sensitive
* Active mind
* Hesitating
* Tends to delay
* Choosy and always wants the best
* Temperamental
* Funny and humorous
* Loves to joke
* Good debating skills
* Talkative
* Daydreamer
* Friendly
* Knows how to make friends
* Abiding
* Able to show character
* Easily hurt
* Prone to getting colds
* Loves to dress up
* Easily bored
* Fussy
* Seldom show emotions
* Takes time to recover when hurt
* Brand conscious
* Executive
* Stubborn
* Those who loves me are enemies
* Those who hates me are friends

JULY
* Fun to be with
* Secretive
* Difficult to fathom and to be understood
* Quiet unless excited or tensed
* Takes pride in oneself
* Has reputation
* Easily consoled
* Honest
* Concern about people's feelings
* Tactful
* Friendly
* Approachable
* Very emotional
* Temperamental and unpredictable
* Moody and easily hurt
* Witty and sarky
* Sentimental
* Not revengeful
* Forgiving but never forgets
* Dislike nonsensical and unnecessary things
* Guides others physically and mentally
* Sensitive and forms impressions carefully
* Caring and loving
* Treats others equally
* Strong sense of sympathy
* Wary and sharp
* Judge people through observations
* Hardworking
* No difficulties

AUGUST
* Loves to joke
* Attractive
* Suave and caring
* Brave and fearless
* Firm and has leadership qualities
* Knows how to console others
* Too generous and egoistic
* Takes high pride of oneself
* Thirsty for praises
* Extraordinary spirit
* Easily angered
* Angry when provoked
* Easily jealous
* Observant
* Careful and cautious
* Thinks quickly
* Independent thoughts
* Loves to lead and to be led
* Loves to dream
* Talented in the arts, music and defense
* Sensitive but not petty
* Poor resistance against illnesses
* Learns to relax
* Hasty and rushy
* Romantic
* Loving and caring
* Loves to make friends

SEPTEMBER
* Suave and compromising
* Careful, cautious and organized
* Likes to point out people's mistakes
* Likes to criticize
* Quiet but able to talk well
* Calm and cool
* Kind and sympathetic
* Concerned and detailed
* Trustworthy, loyal and honest
* Does work well
* Sensitive
* Thinking
* Good memory
* Clever and knowledgeable
* Loves to look for information
* Must control oneself when criticizing
* Able to motivate oneself
* Understanding
* Secretive
* Loves sports, leisure and traveling
* Hardly shows emotions
* Tends to bottle up feelings
* Choosy especially in relationships
* Loves wide things
* Systematic

OCTOBER
* Loves to chat
* Loves those who loves him
* Loves to takes things at the centre
* Attractive and suave
* Inner and physical beauty
* Does not lie or pretend
* Sympathetic
* Treats friends importantly
* Always making friends
* Easily hurt but recovers easily
* Bad tempered
* Selfish
* Seldom helps unless asked
* Daydreamer
* Very opinionated
* Does not care of what others think
* Emotional
* Decisive
* Strong clairvoyance
* Loves to travel, the arts and literature
* Soft-spoken, loving and caring
* Romantic
* Touchy and easily jealous
* Concerned
* Loves outdoors
* Just and fair
* Spendthrift and easily influenced
* Easily lose confidence

NOVEMBER
* Has a lot of ideas
* Difficult to fathom
* Thinks forward
* Unique and brilliant
* Extraordinary ideas
* Sharp thinking
* Fine and strong clairvoyance
* Can become good doctors
* Careful and cautious
* Dynamic in personality
* Secretive
* Inquisitive
* Knows how to dig secrets
* Always thinking
* Less talkative but amiable
* Brave and generous
* Patient
* Stubborn and hard-hearted
* If there is a will, there is a way
* Determined
* Never give up
* Hardly become angry unless provoked
* Loves to be alone
* Thinks differently from others
* Sharp-minded
* Motivates oneself
* Does not appreciates praises
* High-spirited
* Well-built and tough
* Deep love

DECEMBER
* Loyal and generous
* Patriotic
* Active in games and interactions
* Impatient and hasty
* Ambitious
* Influential in organizations
* Fun to be with
* Loves to socialize
* Loves praises
* Loves attention
* Loves to be loved
* Honest and trustworthy
* Not pretending
* Short tempered
* Changing personality
* Not egoistic
* Takes high pride in oneself
* Hates restrictions
* Loves to joke
* Good sense of humor
* Logical

Saturday, August 8, 2009

Friday, August 7, 2009

Kerana Dia Manusia Biasa ...

Kerana Dia Manusia Biasa ...

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Allah hinggalah jawaban duniawi.

Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib. Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti, dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. ..!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk).

Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara. Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing.

Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap dirumahnya.

Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.

Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."

"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.

Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.

Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .......

"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya.Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu…......

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* *******
Kepada Yth .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ... untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.

Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ***
Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.

Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.

Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia......?"

"Kerana dia manusia biasa......." Dia menjawab mantap. "Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.

Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin.

"Ssttt......." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga.

Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.

"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.

"Gik.....?"

"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.

Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.

Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.
Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.

Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).

Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam

***

P/s: Kredit untuk penulis asal. Segala kesalahan tatabahasa sengaja tidak diperbetulkan untuk menjaga keaslian karya.

Tuesday, August 4, 2009

ALAMAK! Tak Faham Lagi

Assalamu'alaikum wrt wbt

Apa khabar? Sihat? Semoga anda semua sihat dan senantiasa berada dalam naungan keampunan dan kerahmatan ALLAH SWT.

Saya ni kalau bercuti pun bukan boleh berehat sangat. Ada 'ultragirl' yang akan 'menyerang hendap' saya dengan 'bola apinya'. Maka terkejutlah saya dari mimpi2 yang bercampur baur. Bila saya di rumah, jadual 'tidur' anak2 turut terganggu. Anak2 dalam 'standby mode', kalau2 saya tertidur. Bila dah tidur takde orang layan, apa lagi buat perangailah masing2.

Siapa susah ? Isteri sayalah. Semua kerja boleh tergendala. Bukan sekadar kerja saya di pejabat, kerja2 di rumah pun boleh tergendala. Tapi kadang2 tu saya buat tak reti aje. Kita yang bekerja ni, kalau bercuti tu pastinya ada sesuatu yang perlu diuruskan. Kalau tidak, elok ke pejabat.

Semalam dalam perjalanan pulang ke rumah saya singgah di gerai burger. Teringin pulak nak makan 'Egg Banjo'.

Sampai di hadapan gerai burger , saya disapa oleh seorang pemuda yang biasa saya jumpa di stesen Petronas. Dia bekerja kat stesen tu sebagai kasyer. Dari gaya percakapannya dan mengutarakan hujah, saya kira pemuda ini mungkin pernah belajar di IPT ataupun jenis yang suka membaca atapun yang suka menonton rancangan 'Hujah'.

"Kerja kat mana bang?" sapanya setelah mempelawa saya duduk di kerusi yang masih kosong.

"kat KL, kat PPZ" balas saya.

"Apa PPZ tu bang?" dia mahukan kepastian.

"Pusat Pungutan Zakat" jelas saya.

"Oooo...Selangor?" dia cuba mengagak.

"Bukan, Wilayah" jelas saya ringkas.

Dia menganggukkan kepala.

"Kira Selangor dengan Wilayah ni banyaklah ya kutipan zakatnya?" sambungnya.

"Ya" kata saya ringkas.

"Saya nak tanya abanglah, semua duit zakat ni disalurkan pada tempat yang betul ke?" soalnya dengan soalan yang berbelas tahun kita jumpa tapi masih sedikit relevan bagi mereka yang baru mengenali ibadat zakat.

"InsyaALLAH." lagi sekali saya menjawab dengan ringkas.

"Tapi saya dengar ada jugak zakat yang tak sampai pada sanad yang sepatutnya?" dia menambah sambil tersenyum sinis.

Saya tidak membetulkan kesilapan istilah sanad yang saya yakin dimaksudkan dengan asnaf. Saya kira perbincangan ini tidak akan tamat dengan segera.

Saya jelaskan padanya tentang perkara tersebut setakat pengetahuan, pengalaman dan skrip yang ada dalam kepala saya. Saya yakin dia jelas dengan penjelasan saya, namun ibarat si buta dengan gajah, ianya terus berlanjutan ke peringkat yang lebih tinggi 'makam'nya.

"Biasanya persoalan tentang sampai atau tidak zakat kepada sasarannya dibangkitkan oleh orang yang tak bayar zakat pun" tambah saya.

Saya cuba memendekkan cerita. Brader yang membuat burger juga kelihatan tidak selesa dengan cara sahabatnya menerima penjelasan saya.

"Ekau dongarlah dulu. Ini orang tak abih cakap laie ekau dah nyampuk." pintasnya sambil tersengih.

"Dah bayar zakat?" tanya saya menjalankan tugas hakiki sebagai pegawai zakat.

"Memang saya selalu bayar, tak pernah miss" balasnya dengan yakin.

"Bayar kat mana?" tanya saya lagi.

"Kat mana sempatlah bang, kadang2 kat pasar raya, kadang2 kat pasar malam" jelasnya.

"Oooo itu zakat fitrah. Maksud abang zakat pendapatan. Dah bayar?" saya menjelaskan pertanyaan.

"Saya tak layak" katanya.

"Dah kira?" sambung saya.

"Saya yakin saya tak layak tapi tak payahlah saya cerita kat orang kenapa saya tak layak" terangnya sambil tersenyum.

"Bukan apa, membayar zakat daripada harta kita termasuk pendapatan adalah wajib. harta kita boleh dibersihkan, hati kita boleh dibersihkan." saya menjelaskan.

"Bersihkan harta daripada apa sebenarnya bang?" soalnya dalam gaya nak menduga.

"Dari hak orang lain yang telah diperuntukkan ALLAH" jelas saya ringkas.

"Lagipun ianya tanda kesyukuran kita kepada ALLAH SWT" tambah saya.

"Ada orang bang, tanda dia bersyukur kepada ALLAH lain, adakalanya lebih ekstrim daripada mengeluarkan zakat." dia cuba menjelaskan.

"Macamana tu ya?" saya pohon penjelasan.

"Yalah, dia lebih banyak bersedekah dan sedekahnya banyak" jelasnya.

Saya kurang pasti apakah dia maksudkan dirinya. Dari riak wajahnya macam dia nak kata, saya banyak bersedekah.

"Ertinya tak laksanakan yang wajib hanya kerana dah banyak amalan yang sunat?" tanya saya mudah.

Dia diam.

"Saya nak tanya abang, kenapa ALLAH suruh kita berzakat untuk membersihkan harta kita daripada hak orang lain?" dia mengubah tajuk.

Saya mengerling 'Banjo' yang dah pun siap.Jam di tangan dah pun menunjukkan pukul 6.45 ptg.

"Tunggulah sat, dakwah ni" bisik hati saya.

"Power soalan ni" kata saya berseloroh. Dia turut tertawa kecil.

"Macam nilah, peruntukkan 'hak orang lain' dalam harta yang kita zakatkan tu adalah peruntukkan yang ditetapkan oleh ALLAH SWT bagi menjaga keharmonian institusi sosial dan ekonomi umat Islam." saya cuba meringkaskan jawapan dengan cara yang saya fikir tepat dan padat.

"Bukan macam tu bang" balasnya sambil membetulkan duduknya.

"Sebenarnya dalam kita menjalankan tugas harian kita ni, berniaga ke, makan gaji ke, apa sajalah, kita secara sedar ataupun tidak, telah mengambil hak orang lain." sambungnya.

"Jadi zakat itu sebenarnya satu perintah untuk kita memulangkan hak tadi" jelasnya lagi.

Saya mengangguk dan tersenyum.

"Macam ni, kalau kita dah ambil hak orang kita kena pulangkan semula hak pada tuannya." saya cuba menjelaskan.

"Saya rasa abang tak faham ni. Pasal abang masih dalam bulatan. Kalau abang keluar dari bulatan ni, saya rasa abang akan faham apa yang saya cakapkan." dia bertegas dengan pandangannya.

"Ibaratnya macam nilah bang, kita kat taman ni hah, paling jauh kita boleh nampak pun hujung jalan tu." katanya sambil menuding ke arah jalan yang penuh dengan kenderaan.

"Lebih daripada tu kita tak boleh nampak. Tapi kalau kita naik ke atas, kita akan nampak taman ni secara keseluruhan" jelasnya untuk menunjuk ajar saya.

"Jangan fikir jauh sampai macam tu, zakat ni mudah. Dalam buku2 dan kitab2 zakat pun tidak dibicarakan tentang apa yang awak cakapkan ni. Lagipun kalau kita dah ambil hak orang, wajib kita pulangkan kepada tuannya bukan main 'halal' macam tu aje."

"Abang ni tak fahamlah" katanya lagi.

Belum sempat saya kasih 'buah pukul', rakannya yang dari tadi sedang asyik mendengar dan memasak burger untuk beberapa pembeli yang turut memasang telinga, menyampuk.

"Ekau tu yang tak paham" katanya

"Dah tahu terambik hak orang apasal lak tak bayar zakat?" tambahnya.

Beberapa orang pembeli yang ada tertawa kecil dan mengangguk.

Dia terdiam.

"Okaylah abang nak balik, dah nak maghrib ni. saya faham apa yang awak nak cakapkan tu, cuma saya nak fahamkan awak bahawa berzakat itu wajib. awak sendiri memegang kunci kepada hujah kenapa wajibnya kita mengeluarkan zakat, walaupun saya tak bersetuju dengan hujah tu" kata saya menamatkan 'live' rancangan Hujah dari gerai burger.

"Abang tak fahamlah maksud saya" dia cuba menambah.

"Ekau tu yang tak paham, abang ni paham, aku pun paham" kata temannya lagi memotong bicara.

"Assalamu'alaikum" saya tamatkan pertemuan sambil bersalam dengan mereka yang ada.

Rupa-rupanya hujah yang diberikan pemuda tersebut ibarat "Pi Mai Pi Mai Tang Tu" jugak.

Dah tahu dah faham tapi masih tidak berzakat. Itu maknanya faham?

Saya tak kata saya betul dalam hal ini. Cuma satu diskusi dakwah.

Ada juga ilmu yang boleh saya bawa balik dan hadamkan.

Persoalan membersihkan hak orang lain yang kita dah terambil tanpa sengaja atau sengaja ambil dengan berzakat ni pernah diutarakan sahabat2 saya.

Kata mereka, ada ketikanya dalam kita bekerja kita datang lewat, tercuri tulang, tahan hak orang dan sebagainya maka boleh dibersihkan dengan berzakat.

Saya kata mana boleh macam tu. Hak orang lain perlu dikembalikan. Perlu mohon maaf. Perlu taubat. Jika tidak, nantikan sahaja azabnya dari ALLAH SWT.

Zakat satu ketetapan. Satu anugerah. Satu ujian.

Siapa yang layak menerima zakat telah ditentukan oleh ALLAH SWT.

Jika tidak ditentukan maka harta kekayaan tadi hanya akan berlegar di sekitar orang tertentu sahaja.

Adakalanya iblis membisikkan rasa malas dan rimas di hati kita untuk melayan kerenah 'Prof Madya' yang tak bertauliah ni.

Tapi itulah ujian dan amanah yang kita pikul. Tugas sebagai pegawai zakat bukan sekadar terhenti setakat 5.15 sahaja tapi adakalanya boleh dianggap sepanjang masa.

Ke hadrat ALLAH SWT jualah kita pohonkan kekuatan dan kebaikan.

Kalau ada ilmu dalam edisi kali ini, ambil, kalau ada mudarat buang dan tolong beritahu saya.

Okaylah nanti kita jumpa lagi.

Wassalam.

~abu uzma~

P/s: Kredit untuk penulis asal. Segala kesalahan tatabahasa sengaja tidak diperbetulkan untuk menjaga keaslian karya.

ALAMAK! H1N1

Assalamu'alaikum wrt wbt

Apa khabar ? Semoga anda semua sentiasa sihat dan berada dalam keampunan serta kerahmatan ALLAH SWT.

Sekarang ni musim demam. Kena pulak mereka yang pantang jumpa dengan durian ni maka bertambahlah risiko untuk demamnya. Mungkin petua orang dulu2 bagi meredakan kepanasan setelah memakan durian boleh diamalkan.

Caranya mudah tapi perlu berhati-hati. Minumlah air dari pangsa durian. Tuang air (biasanya air kosong, tak pernah lak saya dengar orang tuang air kopi atau sirap) dalam pangsa durian, hiruplah hingga selesai. Saya tak tahulah pulak kesahihan teori ini dari sudut saintifik. Tapi itulah yang diberitahu oleh orang tua dulu2 kepada kita.

Demam pada masa sekarng ni, dah tak macam demam pada masa dahulu. Risiko untuk diserang virus lain cukup tinggi. Kena pulak sekarang ni ada virus selesema babi yang kian merebak ke seluruh dunia.

Negara kita pula menjadi antara 3 negara tertinggi yang mencatat kes-kes baru. Terkejut saya bila perkara tersebut diumumkan di berita radio.

Kita sendiri tak tahu bila masanya kita pulak akan menjadi mangsa virus ini. Pesan saya, berhati-hatilah dalam menjalani urusan harian kita.

Secara peribadi saya cuba sedaya upaya mengelak daripada berkunjung ke tempat yang ramai dikunjungi oleh pemakan babi. Saya tak nak sebut bangsanya. Nanti orang kata saya racist (perkauman) lak. Ini pandangan peribadi saya.

Kita semua tahu dari mana datangnya virus selsema babi. Ada yang tak tahu ke?

Ingat tak kes selesema burung dulu? Habis ayam orang kampung (walaupun tak semualah)dibunuh. Walaupun kajian yang dibuat puncanya dari babi. Yang kena bunuh ayam.

Bila datang kes selesema babi, takdelah pulak kita dengar penghapusan besar-besaran etnik babi ini. Mulia benor babi.

Teringat saya kes sebuah parti politik nun di utara sana yang mengugut untuk keluar dari sebuah pakatan parti2 politik semata-mata kerana mempertahankan babi ni.

adakalanya hujah yang kita pertahankan hanyalah berkisar kepada 'kepentingan tekak dan perut semata-mata'. Kes di utara nilah contoh yang terbaik kot.

Secara umumnya kita sebagai orang Islam tak kisah pun kalau bangsa pemakan babi ini nak makan babi ni bertan-tan. Tetapi kenapa lak kita yang jijik dengannya dan rasa mual dengan bau busuknya pulak yang terpaksa menanggung azab dan sengsara.

Yang kita marah apabila ada segelintir golongan pemakan babi ini yang begitu taksub dengan babi ini, meletakkan bahagian2 tertentu daripada anggota badan babi ini dalam makanan, bahan2 perasa, pakaian dan sebagainya.

Lepas tu dikategorikan pulak bahan2 ini dalam bentuk2 kod yang kita orang Islam tak tahu apa kebendanya tu. E471 lah, E470 lah. EA Formlah. Macam2 lagilah.

Berhati-hatilah. Memang kalau kita perhatikan di kedai2 bangsa asing yang bukan beragama Islam pun diorang ni, ada digantung atau dilekatkan logo halal. Itu digantung halal tuan, dia tak tanggung rasanya.

Tetapi kita sebagai orang Islam yang mahu ibadatnya, doanya diterima, ALLAH SWT harus berhati-hati. Nabi SAW pesan, benda2 syubhat ni jauhkanlah.

Susu yang sepatutnya baik untuk kesihatan juga kebelakangan ini tak berapa nak sihat kalau diminum. Kalau nak minum sangat susu, carilah ke ladang ternak lembu. Fresh. Tak bahan pengawet. Rasanya boleh gak kenal pulak siapa lembu susuan kita on the spot.

Bila ada sahabat yang bertanya pada saya susu apa yang diberikan pada anak2, saya tanya balik, nak buat apa bagi susu. pelik soalan tu ya tak. Saya tambah dengan satu fakta mudah. Macam2 khasiat yang pengeluar susu ni sebut tentang susu keluaran diorang.

Perlindunganlah, kekuatanlah, kebijakkanlah tapi kita yang hantar anak ke nurseri sebagai contoh tak nampak pun ianya melindungi dan menyihatkan. Time gaji aje, anak demam. Meleleh hingus. Batuk sini batuk sana. Kita jugaklah yang susah.

Berilah anak kita minum susu. Sememangnya bagus tetapi janganlah terpengaruh dengan iklan kat tv tu. Susu ibu adalah yang paling baik. Beri anak kita minum susu ibu. Ayah2 jangan kacau. Sibuk berbaris tunggu turn. Tak payah. Itu susu, anak enta yang punya.Sebok.

Bagi yang bekerja, cari ikhtiar. Perah susu tu (jangan dibiarkan jadi cheese) atau cari ibu susuan. Anak2 yang menyusu susu ibu biasanya lebih cerdas dan cergas. Demam, demam jugak tapi tak macam anak yang minum susu berformula ni.

Kita mohon ke hadrat ALLAH SWT agar kita sekeluarga dijauhkan daripada penyakit2 yang teruk2 ni. Kita sendiri pun tak tahu bila masanya ianya akan berjangkit kepada kita. Yang kita boleh buat jaga kebersihan diri dan persekitaran kita.

Kalau ada yang terasa macam tak sedap badan tu dan ada tanda2 selesema babi (sibuk nak guna Influenza H1N1) pi segera jumpa doktor. Itu ikhtiar. Yang menyembuhkan ALLAH SWT.


Agaknya singkatan saintifik bagi B.A.B.I ni H1N1kot. Lepas ni mungkin kita akan dengar orang mencarut guna, "Oi H1N1!!"

Okay ketemu lagi. Wassalam.

~sahibul keman~
monaco

P/s: Kredit untuk penulis.